1998 Jaszczurka

1998 płyta ?Jaszczurka? Pati Yang dla COLUMBIA (Sony Music Entertainment Polska) .
Mój udział w projekcie: producent muzyczny, kompozytor, aranżer.

Okładka płyty JaszczurkaBodajże latem 1997 roku odwiedził mnie w Gdyni Maciej Pilarczyk, ówczesny A&R firmy Sony Music Polska. Trzymał w ręku demo i pamiętam, że był lekko podniecony. Pytał czy nie podjąłbym się produkcji płyty 17-letniej wtedy dziewczyny o wdzięcznym pseudonimie – Pati Yang. Przesłuchaliśmy ją i faktycznie było tam sporo niezłego, muzycznego chłamu. Maciej zostawił mi nagrania żeby spokojnie posłuchał i obiecał, że się odezwie kiedy tylko ustali w firmie budżet projektu. W tym czasie powstało w Gdańsku studio „Red” Piotrka Łukaszewskiego (gitarzysty TSA, IRA) i Beaty Dunajewskiej (współautorki między innymi podobno już kultowego programu 'Lalamido czyli porykiwania szarpidrutów’ do którego pierwszej wersji robiłem wraz z Grzegorzem Zającem, mocno odjechane jingle). Płyta Pati miała tam właśnie powstać.
Ponowny kontakt z projektem Pati miałem parę miesięcy później. Kończyłem właśnie pracę nad materiałem zespołu „Sweet Joy” też dla Sony. Pamiętam, że zadzwonił do mnie znów Maciej, tym razem już mniej podekscytowany i krzyczy w słuchawkę: „ratuj bo Pati z Werkiem siedzą od miesiąca w studiu i robią pięćdziesiąty kurwa rough-mix jednego utworu, a płyta w lesie. Powiedziałem, że przyjadę do nich na drugi dzień.Fragment wywiadu z Pati Yang z 2006 roku w którym pisze o pracy nad płytą.
W studiu „Red” Pati, niewinnie wyglądająca dziewuszka o miłym głosiku, wyglądała na lekko zagubioną, Maciek Werk (współtwórca materiału demo) mówił dość enigmatycznie, że on chce nagrać płytę „vintage”, powtarzał to kilkakrotnie dlatego zapamiętałem, a Pilarczyk, odpowiedzialny przed firmą za projekt, miał minę dymanego kota. Puścili mi to co przez miesiąc zrobili, od razu się kłócąc czy zakończenie kawałka ma być takie, czy inne. Nie wyglądało to wszystko dobrze. Pogadałem z Piotrkiem Łukaszewskim, który jako właściciel studia był codziennym świadkiem dotychczasowych zmagań. Zauważyłem też od razu, że między Pati a Werkiem panuje jakaś dziwna relacja. Niby oboje zapewniali, że się kochają, ale ja czułem, że z tej mąki chleba nie będzie. Efekt był taki, że Maciek Werk zrezygnował z projektu. Nie wiem czy dobrze się stało, bo gdyby nie robota Maćka, płyta wcale by nie powstała. Uważam jednak, że praca w atmosferze konfliktu do niczego dobrego nie prowadzi. Nie chodzi o to, że w studiu nie może być napięć i nerwów. Zawsze były, są i będą tak długo, jak długo muzykę tworzyć będą indywidualności, a nie komputery. Problem w tym, że robota nad płytą trwa zwykle kilka miesięcy i nie da się spędzić ich w ciągłym stresie. Powiem na koniec, że z Werkiem współpracuję do dziś i się lubimy.

Na drugi dzień zabrałem cały materiał razem z Pati do mojego małego project-studia (tego samego w którym powstawał Alboom) i przez dwa tygodnie pracowaliśmy nad utworami. Potem wróciliśmy do RED i nagraliśmy gitary, oraz wokal Pati. Potem dzięki Tomkowi Bonarowskiemu wszystko udało się ładnie zgrać czego efektem jest płyta.

Spis utworów na płycie:

1. Si (muz. Pati Yang / J.Milewski, sł. Pati Yang)
Fragment utworu:


2. 3 Pati (muz. / sł. Pati Yang)
3. Jaszczurka (muz. / sł. Pati Yang)
4. Uwolnij (muz. Pati Yang / P.Łukaszewski, sł. Pati Yang)
5. Aooh (muz. Pati Yang / J.Milewski, sł. Pati Yang)
Fragment utworu:


6. Higher Perception (muz. J.Milewski, sł. Pati Yang)
Fragment utworu:


7. Underlegend (muz. / sł. Pati Yang)
8. Nie Wróci (muz. / sł. Pati Yang)
9. Może Zapomni (muz. Pati Yang / J.Milewski, sł. Pati Yang)
Fragment utworu:


10. Too Late (muz. / sł. Pati Yang)
11. Empty Temple (muz. Pati Yang / Bruno, sł. Pati Yang)


Recenzja płyty w „popkulturze”.

Utwory w formie mp3 można kupić tu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *